Архитектура на промяната

489

onenewchangeТрудно е за нас, жителите на страната на новоизлюпените молове, където сградите се строят независимо една от друга и независимо от съществуващата среда, да оценим достойнствата и предизвикателствата пред проекта на Жан Нувел за комплекс от магазини, офиси и заведения в центъра на Лондон (водят го сграда със смесено предназначение, но ние си знаем, че е мол, малко ли сме ги виждали). Проектът, наречен One New Change, получи най-високото отличие на AR/MIPIM Future Projects Awards, заради балансираната архитектура, която едновременно създава модерно чувство и се вписва в заобикалящата среда.

вятърът на промяната
Основният проблем в проекта е, че се намира в сърцето на Лондон, до катедралата св. Петър и на минути от Лондонската борса. “Градското планиране в Лондон е съобразено с гледката от св. Петър и проектите в такава близост до катедралата са най-трудните в Европа… Клиентът и проектантите показаха впечатляваща независимост при натиска да възприемат по-исторически подход,” коментираха от Architectural Review.

отражения
Сградата е покрита с обвивка от фритовано стъкло (покрито с емайлирана керамика, която контролира акумулацията на слънчева енергия). При правенето на стъклените панели са слети матовите и прозрачните повърхности, в резултат на което всеки от тях е различен по цвят и визия (използвани са 22 цвята и са получени над 250 различни декоративни мотива). За сградата са предвидени 6300 стъклени панела с различни форми и размери, 4300 от които уникални. Интериорните пространства ще са мо-модернистични, докато екстериорът ще отразява заобикалящите тухлени и каменни фасади. Откриването на One New Change е предвидено за есента на тази година.

недоволният принц
Негативните реакции към One New Change включват неуспешен опит от страна на принц Чарлз да предизвика смяна на водещия архитект през август 2009. The Guardian писа, че принцът на Уелс искал проектът да бъде поет от “предпочитан от него дизайнер”, уж заради особеностите на местоположението. В писмо до Land Securities той заявил, че дизйнерският подход е неправилен и ако се реализира сградата няма “да позволява на катедралата св. Петър да блести ярко.” Тогавашният директор на фирмата Майк Хъси коментира: “ не беше виждал плановете, оплакваше се от избора на архитект – не искаше модернист.” Недоволството на принца води до разследване от страна на The Guardian, от което става ясно, че лондонският пейзаж е до голяма степен под контрола на короната. Едно бързо сравнение с облика на нашата столица и всякакви криворазбрани демократични скрупули изчезват – де да имахме и ние един принц, който да недоволства, когато се бутат стари сгради, например.