Звездните архитекти през погледа на фотографа

1059

starhitectsОбликът на света, какъвто го познаваме, е функция на визията на световните архитекти и дизайнери. Техните идеали са основополагащи за нашата реалност, в техните сгради се развива обществото ни, с техните продукти или произведения на изкуството определяме рамките на съществуването си. Затова решихме да ги поставим пред обектива и да видим как визията на фотографа определя техния образ. Архитектурният фотограф Ричард Шулман е снимал легендарни личности като Оскар Нимайер и Анди Уорхол, почти всички лауреати на наградата Прицкер, както и цялата нова порода Стархитекти (starchitects), начело с Франк Гери и Рем Коолхас. Ето какво ни разказа той за срещите си с тях.

стивън хол
Портретът на Стивън Хол се получи много лесно, изглежда горд и елегантен. Светлината докосва едва-едва чертите му, докато фонът доминира и му придава апокалиптичност. Тогава рамките на прозорците ме привлякоха най-силно – предоставят възможност да интегрираш архитектурата в портрета.

франк гери
Може би трудно се различава, но чертежът зад Франк Гери е от неговата Disney Hall в Калифорния. Намирам Франк за интересен арт архитект и исках да го представя като артист на стол, сякаш е пред триножника си.

рем коолхас
Пътувах до Ротердам да снимам офиса на Рем, но все пак той е едно от най-знаменитите имена в архитектурата и нямаше как да не надделее в снимката – тя се превърна в негов портрет, но сред хората, които работят за него… Светлината пада директно на него и той изпъква като център, но в същото време се намира в контекста на масата.

филип джонсън
Портретът на Филип Джонсън е един от любимите ми. Тук са съчетани концепции за форми и дизайн, светлината е “изваяна” почти като скулптура, съществува момент на очакване… Най-интересното е, че Филип се намира на върха на “планината”, и всичко, Дизайнът, сякаш го обгръща.

оскар нимайер
Летях до Рио да заснема Оскар Нимайер за проект, по който работех, относно връзката между архитекта и клиента. Той беше невероятен домакин, сподели с мен извора на креативността си, възхищението си от жените и любовта си към дизайна. Моят португалски никак го няма, но неговият френски е отличен и общувахме впечатляващо пълноценно. В края на сесията ме извика до чертожната си маса, извади лист хартия, постави ръката си върху моята и започна да чертае женска фигура, рееща се във въздуха. На тръгване от студиото му стоях на прозореца на ар деко апартамента, загледан във великолепието на Копакабана и океана и се зачудих дали срещата ми с един от най-великите архитекти на 20-ти век би могла да бъде по-приятна… и да, получих рисунката за спомен!

sanaa
Имал съм рядката възможност да снимам 27 от 32-мата носители на Прицкер. Пространството, което SANAA избраха беше сиво и пусто, така че използвах запазената си марка – създаването на геометрични форми, чрез използването на светлина. Това придава на снимката идентичност и дълбочина. Най-важното е да се опиташ да формираш идентичност на тези хора, да “разкажеш” кои са и с какво се занимават.

уорхол&баския
Анди Уорхол и Жан Мишел Баския са въплъщението на pop art изкуството от 60-те до 80-те. Тази снимка е успешна заради противопоставянето на ментор и ученик. Анди искаше да направя снимката на белия фон, но аз винаги съм усещал, че фонът на махагоновите стени е абсолютен контрапункт на образа, който хората масово си бяха изградили за тях. Светът ми през 80-те и началото на 90-те беше пропит с изкуство и артисти, затова тази снимка говори много и за моето развитие през онези години.