Кухнята като център на дизайна

441

glacierloftКухнята е сърцето на дома – по думите на не един интериорен дизайнер и на не една домакиня. Затова именно в това помещение е най-голяма нуждата от съчетаване на функция и визия, а допълнителна променлива в задачата е плановото разпределение на обекта. Независимо дали кухненската зона е максимално незабележима или пък обширна, съчетана с барплот и трапезария, нейната визия е показателна за характера на цялата къща или апартамент.

мини модел в бяло
Красноречив пример за пълното интегриране на кухненското пространство в помещението, така че да не се налага отделянето на обширна кухненска зона, дава Glacier Loft в Люцерн. Разположението му в таванско помещение значително усложнява изпълнението на дизайнерски издържан проект. Архитектът Гус Вюстман разширява визуално пространството, налагайки пълна власт на бялото. С липсата на физическо пространство се справя като елиминира ненужните детайли: “За да заработи идеята, трябваше всички програмни елементи да изчезнат. Затова и оборудването на кухнята „потъва“ в ледника. Тук няма определени функции на помещенията, нито определени помещения,” обяснява той.

идеи без граници
Пълна противоположност е решението на Bercy Chen Studio за проекта им до езерото Остин. Тук кухненският остров с барплота, основната корпусна част и трапезарията заемат обширно пространство, допълнително “уголемено” от ефекта на стъклените стени. Вместо на стерилно бяло те залагат на топлата визия и текстура на дървото. Подобен вариант предлагат Fougeron Architecture, когато превръщат стар бетонен склад във възхитителен дом със силно изразен ърбън дух. Тук кухнята е отново съчетана с трапезария, но условно разграничена чрез разлика в нивото и контраст между минималистичната визия на острова и тази на трапезарните столове – някъде на границата между Баухауса и ретрото.

архитектурата каза
Цялостната идея и последователността в интериора е сред най-често проповядваните добродетели в дизайнерските среди. Някои я взимат толкова присърце, че визията на помещенията в проектите им е предопределена с първата скица на фасадата. И някакси кухненският остров винаги се оказва на прицел. Даниел Либескинд достигна връх в тази насока със своята сглобяема къща, чийто кухненски остров прилича на умален макет на кажи-речи всяка от емблематичните му сгради. IROJE KHM Architects също не отстъпват. Тяхната Island House е триумф за интересната архитектура, интериорът също “обслужва” тази цел. Тук кухненският остров се “движи” паралелно с архитектурния обем на горното ниво и се слива с трапезарната маса.
В Casa PR на Andrade Morettin Arquitetos кухнята отново копира архитектурата – този път плотът й прилича на умален в мащаб вариант на носещата конструкция. Цялостното изпълнение е от дърво, като бар столовете се сливат с избраната за пода дървесина. Подобно решение е особено логично при еко къщи като тази, където последователното прилагане на концепцията е съществено за постигането на целта на проекта.