Маргарит Аладжемов, Audio Arte: домашното кино е проект като за реално

815

audioОтново говорим по темата за домашно кино, но този път с един от корифейте в бранша у нас – Маргарит Аладжемов от столичната Audio Arte. Продуктите, които предлагат са деликатно селектирани и имат перфектното съотношение от качество/цена. При някои от тях Audio Arte е изключителен представител за България като Creek, Epos, Synthesis, Highland Audio. Наскоро компанията беше сертифицирана от Audyssey за акустичен анализ и настройка на системи за домашно кино. Ето го и поводът за среща.

С какво трябва да е запознат един човек, преди да започне да изгражда система за домашно кино вкъщи?
Човек трябва да е наясно с правилата за разположение на телевизора или на екрана (ако системата е с проектор) – на какво разстояние трябва да е разположен и колко голям да бъде като диагонал. От разстоянието, от което човек гледа, зависи и екрана. От размерите на помещението вече зависи и разположението на лява и дясна предни колони. Обикновено у нас винаги става дума за домашно кино реализирано в хол, но ако говорим за обособена специална стая за кино винаги нещата са по-добре. Обикновено по-трудно се намира местоположение за задните или странични колони, когато системата е тип 7.1 или 7.2. Важно е да се знае и какво е съвременното ниво на техниката – какви аудио и видео стандарти са разпространени в момента и кои устройства могат да ги обработват и декодират и кой не могат, както и дали това би било фатално за системата. Това са неща, които трябва да се предвиждат, защото се прави инвестиция – малка или голяма в зависимост от клиента. Най-добре е в такива случаи хората да се посъветват с нас или с някои от нашите колеги, за да могат да получат експертна оценка от хора, които непрекъснато с това се занимават. Които иска да си търси сам в интернет и по форумите, да си го прави сам. Ние може да бъдем, както само частични консултанти, така и да изградим една система за домашно кино от начало до край.

Какви разлики произтичат при изграждане на системата в къща и съответно в апартамент. Налага ли се изграждане на по-специална шумоизолация и вие ли я извършвате?
Има разлики, но те не са толкова големи. В апартемент не могат да се постигнат тези звукови нива, които трябва да са за „по задание“. В киното има няколко стандарта, които ние следва да изпълняваме – това са конкретни стандарти с параметри и с цифри. Това са инструкциите на американската гилдия за кино – единият е SMPT, а другият е THX. Те боравят със сухи цифри, според които трябва да се постигне определено звуково налягане, за да отговаря на това, как кино-производството си представя звука на даден филм. И това обикновено в апартамент е трудно да се постигне и трябва да се правят много големи инвестиции в звукоизолация. По-съществените разлики прозитичат, когато се прави кино в хол или имаме определено за целта помещение. Във вторият случай говорим за т.нар. dedicated room – там може да се постигне максималното, според възможностите на собственика и на фирмата, която го прави. В хола произтичат множество съображения, свързани най-вече с ежедневното му обитаване. Тук жените са много важен фактор, защото те задават естетическия вид на дома. А при киното, когато нещата звучат добре, те не са много красиви; а за тези, които са красиви, жените искат да са много малки. А това да е малка една колона, не означава в никакъв случай да свири добре – това става трудно и с много пари.

Каква роля играе дизайна при системите за домашно кино?
Колкото до дизайна, ние се опитваме да го покриваме с продуктите си, защото знаем, че не може да продаваме само черни кутии, които радват ухото, но не радват окото. Работим с различни марки и имаме и по-тънки, елегантни колони в модерни цветове. Но това винаги е свързано с някакъв компромис. За да бъде добра една колона, обикновено трябва да има мощен и голям магнит и говорител, както и дебела кутия, за да свири добре. Всичко останало са някакви компромиси.

Ако човек има намерение тепърва да си изгражда къща, какво трябва да знае предварително, за да предвиди една подобна система у дома си и какво да изисква от архитекта?
Най-добре е системата да бъде предварително заложена в плана на къщата. Ако се тръгне „на чисто“, самото предвидено за домашно кино помещение ще бъде оптимално изпълнено и с по-малко проблеми за решаване и последващо третиране. Трябва да се предвидят пропорциите на помещанието и преминаването на ВиК, вентилацията и другите комуникации, които преминават през него. От помещението зависи големината на предната стена, разположението на седалките, на каква височина се намират втора и трета седалка – това си направо проект на едно малко кино, което има всички особености на голямото кино. Архитектите тези неща не ги знаят, затова има специализирани компании, занимаващи се с тях. Важна е изолацията и обработката на помещението – за да не се предава звука в съседните помещения и да се постигне определена степен на поглъщане и отражение на звука вътре в помещението. Тези неща също подлежат на стандарти. Има архитекти, които се занимават със звукообработка, но това са еденици и те работят по проекти за големи зали. За спецификата на малките помещения отново се явяват специализираните компании като нас. Във веригата източник-усилвател-колони-стая, най-голямо влияние върху качеството на звука оказват стаята и говорителите. Те са едно цяло и ако стаята не е третирана правилно, и най-добрият източник ще бъде загуба на инвестиция, заради „номерата“, които тя ще му прави. Всичко трябва да е балансирано. Налага ни се да правим такива обработки. Има подходящи материали на пазара, макар че не са много разнообразни и чрез тях измисляме някакви практични решения.

Какво се търси най-вече на българския пазар?
За целия пазар не знам, но от това, което ние предлагаме, се търсят или евтини неща от по-нисък клас, или много висок и скъп клас системи. В средата има малко потребление.

Коя е най-продаваната ви марка и защо?
От озвучителните тела това е Klipsch – марката е с много голяма гама от продукти и съответно – голямо търсене. Epos, Highland и DLS са също сред доста търсените марки, които предлагаме – те са нишови играчи и са търсени от клиентите, заради специфични свойства. При електрониката най-търсени са NAD, също заради голямата си гама. Останалите марки като Creek Audio и CARAT са съответно и с по-нисък обем на продажби.

Какви услуги извършвате като компания?
Освен системи за домашно кино се занимаваме и с продажба на стерео, което е само за слушане на музика. Всъщност ние така стартирахме, впоследствие започнахме да изпълняваме и домашно кино. В момента се занимаваме и с изпълнение на видеоконферентни системи, като сме едни от основните вносители на подобни продукти за България в момента.