Арх. Таня Глебова: Да си простим най-после за това, че е имало социализъм

1456

Glebova_Изобщо нямаме амбициите да ви я представяме. Ако не познавате нея и това, което прави, няма да ви бъде лесно да разберете и начина й на мислене, винаги избягващ каквито и да е клишета. Арх. Таня Глебова е един най-добрите съвременни архитекти и интериорни дизайнери, които България има днес. За нея вкуса на социалистическото ни минало, този на прехода, и на демократичното усещане да работиш в град, изтъкан от все по-“модерна” архитектура не са никаква тайна. Логично, потърсихме първо нейното мнение на ревизия на соц историята ни от архитектурна гледна точка. И не сгрешихме.

най-голямата грешка
Моята позиция за всички тези неща е, че не трябва да бъдат унищожавани, защото по този начин човек унищожава своята история. А човек, който не обича своята история, не обича себе си. Тоест ние няма върху какво да се надграждаме и върху какво да растем, когато унищожаваме части от себе си, от своето минало. Считам, че една от най-големите загуби за нашата история, за нашата архитектура, за нашия образ, за образа на София – това е унищожаването на Мавзолея на Георги Димитров. Това за мен е невероятно страшна и тежка грешка – от архитектурна, историческа и социална позиция.

99%
Специално за Паметника на Съветската армия, считам че той се е трансформирал прекрасно в това, което е – той седи там с всичките графите, с младите хора, които карат скейтборд. Вероятно 99% от тях нямат идея за какво става дума, но все пак това нещо присъства там и ако някой пожелае, може да зададе този въпрос.

viva соц!
Всички знаем, че в момента една от силните модни тенденции е обръщането точно към 40-те, 50-те, 60-те и 70-те години и то точно към социалистическия привкус на дизайна. В цял свят в момента това изключително се толерира и се правят подобни интериори, където тенденциозно се взимат тези детайли. И това, което ние мислим да направим е една специална изложба в /+/ СКЛАДА, в която да съберем интериорни елементи, детайли, мебели и продуктов дизайн от тези години. Като считаме да излезем от клишето и да съберем подобни неща само от нашето социалистическа история, напротив. Ще вземем и наши елементи, но ще вземем и подобни мебели и дизайнерски продукти от страни, които не са били в социалистическия строй през този период като Италия и Франция. Искаме да направим една съпоставка между двата вида продукти, за да излезем от този срам най-после. Паралел, с който да покажем, че и в едното, и в другото има красота и грозота. Тя разбира се, е продукт на своето време и на своя строй, но искаме да се види, че всички ние по един или по по-друг начин сме се развивали еднакво и едновременно. И да се намери естетиката, тоест да си простим най-после за това, че тук е имало социализъм, за бога! Това е един експириънс, който пък другите са нямали. Знаете, колко е градивно за хората, когато те минават през тежки и трудни периоди. Това им позволява те да се развиват много по-добре след това и да задминат други хора, които са живели в спокойствие, в сивота и не са имали никаква провокация.

има ли нуждата?
Тези неща не трябва да се разрушават и трансформират. Кристо е направил вече опаковането, светлинните инсталации вече са направени… Трябва да излезем от клишето. Представете си бившия Партиен дом – една уникална сграда. Или пък сградата на Българо-съветската дружба, която е на бул. Евлогий Георгиев при театър “София”. В тази сграда има бюстове на Ленин и Георги Димитров и те стоят по фоайетата, това са неща, които много малко места по света притежават и ние трябва да си ги пазим. Те са супер интересни!