Карим Рашид: Живейте живота на макс!

1003

karimДнес Карим Рашид е навсякъде, но “поетът на пластмасата” сам споделя, че има прекалено много да изрази. Каквото беше останало недоизказано, дизайнерът сподели в екслузивно интервю за thehome.eu.

Дизайнерите са героите на съвременното общество. Как обаче дизайнерът става звезда? Кога “залязва” тя?
Както във всяка професия, за да станеш звезда в дизайна, трябва да се съсредоточиш върху това, в което си най-добър. Трябват също талант, постоянство и дисциплина. Както е казала Едит Пиаф: “използвай недостатъците и грешките си и ще станеш звезда”. Никога не съм търсил слава. Възприемат ме като шоумен, защото имам много да изразя. Чувствам, че трябва да вдъхновявам. Това е целта ми. Опитвам се да докосна всички сетива, да маневрирам между удобството и изкуството, между материалното и нематериалното. Звезда съм и това ми позволява да превърна дизайна в обществена тема.

Каква е ролята на медиите за този процес?
Преди 15 години медиите не говореха за дизайн – той беше странична тема – сега е обществена и медиите бяха катализаторът за този феномен. Благодарен съм за това и уважавам силата, която притежават, да превръщат дадена тема в част от ежедневието ни.

Кога за пръв път се почувства известен?
Когато списание TIME ме проовъзгласиха за “Поет на пластмасата” (2000), Herald Tribune казаха, че имам божествен комплекс (2001), списание Surface ме нарекоха най-известният дизайнер в света (2001), по CNN обявиха, че Garbo е достигнал 5 милиона продажби (2001), GQ казаха, че правя розовото мъжествено (2003), a Wallpaper ме обявиха за най-лош дизайнер на годината (2005). Сигурно съм известен с всичката тази противоречива преса.
Когато работиш по нова колекция, кой има водеща роля – ти или брандът?
Дизайнът е взаимен процес. Когато работя с клиент – ако са известна, наложила се марка, това е брак между две бранд култури, трябва да се вслушваш в нуждите и желанията и на двете. Ако марката е непозната или разработвам нова, разбира се, преобладава моят “брандинг”. Преди да придобия известност, беше много трудно да убеждавам компаниите за потенциала, който вярвам, че всеки бизнес притежава.

Фен ли си на определени марки?
Не вярвам в лоялността към бранда – днес марките трябва да работят два пъти по-усилено, за да си запазят територията. Работя с марки, които уважавам – с Veuve Clicquot, защото обичам розовото им шампанско, със Samsung, защото мисля, че са най добрата хай-тек компания в света, с Kenzo, prada, Artemide, Bonaldo, Foscarini и др., защото работят сериозно, за да създават висококачествени продукти, с Method, Alessi, Gaia and Gino, La Prairie, защото вярвам във философията им.

Каква е ролята на марките днес – да следват или да определят лайфстайла?
Днес дизайн бизнесът се основава на множество сложни критерии: опит, социални и световни проблеми, икономически и политически въпроси, физическо и психологическо взаимодействие, форма, визия и разбиране на модерната култура. Производството се основава на друга сборна група критерии: капиталовложения, пазарен дял, разпространение, ръст, поддръжка, представяне, качество, екологични последствия, устойчивост. Тази комбинация определя нашите цели, културата ни и опита ни. Тези променливи оформят бизнеса, неговата идентичност, бранд и стойност. Това е красив бизнес – всяка марка трябва изцяло да бъде подчинена на красотата, защото това е всеобща човешка нужда.

Харесва ли ти да си във водещите новини?
Да, особено в масови списания като Newsweek, Time, Oggi, Mondo Times, Gala, Stern, Paris Match, Tribune, Financial Times, защото точно там на дизайнера му трябва гласност.

Спомняш ли си първото си интервю?
Да, бях на 24 и ме интервюираха за мой диван, който спечели състезание в Торонто. Цитираха ме грешно и осъзнах, че журналистите невинаги записват интервютата си.

Какво би казал на читателите ни?
Живейте живота на макс
Не се натоварвайте прекалено
Радвайте се на новото
Правете нещо съзидателно всеки ден
Живеете в съвремието
Обичайте дизайна, изкуството и културата
Променете света